Hrátky se slovními druhy 

 

Se slovními druhy si hrajeme už delší dobu. Vždy si vytváříme větu, jako bychom stavěli dům. Začínáme základním kamenem, tedy podmětem a přísudkem.Na ně pak postupně pokládáme cihlu za cihlou a neustále rozvíjíme jednotlivá slova. Tak dlouho, dokud nemáme krásně dlouhou větu jednoduchou.

Souvětí si nevytváříme z jednoho prostého důvodu. Najednou bychom se totiž museli potýkat se dvěma přísudky a dvěma podměty a na to máme ještě opravdu čas. Proto také neustále říkám dětem, aby ve svých tréninkových sešitech postupovali při tvorbě vět stejně jako ve škole. Při opisování vět z knihy máme téměř stoprocentní jistotu, že narazíme na nevyjádřený podmět, který ještě neurčujeme, nebo na souvětí.

 

Tentokrát jsme se na slovní druhy podívali z vědeckého pohledu.

Rozdělili jsme se na 2 výzkumné týmy - holky + 2kluci a kluci,

což mělo podstatný vliv na výsledek.

Týmy dostaly soubor kartiček bez dalších instrukcí.

Volba strategie i postupu byla v jejich rukou.

 

Oba týmy se docela rychle zorientovaly

a začaly skládat kartičky podle vlastního klíče.

A tady se projevily rozdíly v přístupu k řešení.

Kluci slova skládali systematicky, kdežto děvčata chaoticky

a do toho se neustále dohadovala.

Posledním úkolem bylo vymyslet ke každému slovnímu druhu pět slov.

 

Po dokončení úkolu jsme si vše společně procházeli

a já se jednotlivých členů ptala, podle kterého systému by se jim lépe učilo.

I mnoho děvčat uznalo, že podle toho klukovského :o)

Posuďte sami na fotkách.

 

A co bylo smyslem našeho vědeckého počínání?

Srovnat si doposud získané informace o slovních druzích,

dát jim ucelený řád a uvědomit si, že vše souvisí se vším.

Určitě to není naše poslední vědecká expedice :o)

 

A.Š.