Hrátky se slovními druhy
Se slovními druhy si hrajeme už delší dobu. Vždy si vytváříme větu, jako bychom stavěli dům. Začínáme základním kamenem, tedy podmětem a přísudkem.Na ně pak postupně pokládáme cihlu za cihlou a neustále rozvíjíme jednotlivá slova. Tak dlouho, dokud nemáme krásně dlouhou větu jednoduchou.
Souvětí si nevytváříme z jednoho prostého důvodu. Najednou bychom se totiž museli potýkat se dvěma přísudky a dvěma podměty a na to máme ještě opravdu čas. Proto také neustále říkám dětem, aby ve svých tréninkových sešitech postupovali při tvorbě vět stejně jako ve škole. Při opisování vět z knihy máme téměř stoprocentní jistotu, že narazíme na nevyjádřený podmět, který ještě neurčujeme, nebo na souvětí.
Tentokrát jsme se na slovní druhy podívali z vědeckého pohledu.
Rozdělili jsme se na 2 výzkumné týmy - holky + 2kluci a kluci,
což mělo podstatný vliv na výsledek.
Týmy dostaly soubor kartiček bez dalších instrukcí.
Volba strategie i postupu byla v jejich rukou.
Oba týmy se docela rychle zorientovaly
a začaly skládat kartičky podle vlastního klíče.
A tady se projevily rozdíly v přístupu k řešení.
Kluci slova skládali systematicky, kdežto děvčata chaoticky
a do toho se neustále dohadovala.
Posledním úkolem bylo vymyslet ke každému slovnímu druhu pět slov.
Po dokončení úkolu jsme si vše společně procházeli
a já se jednotlivých členů ptala, podle kterého systému by se jim lépe učilo.
I mnoho děvčat uznalo, že podle toho klukovského :o)
Posuďte sami na fotkách.
A co bylo smyslem našeho vědeckého počínání?
Srovnat si doposud získané informace o slovních druzích,
dát jim ucelený řád a uvědomit si, že vše souvisí se vším.
Určitě to není naše poslední vědecká expedice :o)
A.Š.